Tips elakkan diri daripada merosakkan hubungan persahabatan

Gambar dari pak cik google


Assalamualaikum..korang mesti ada sahabat kan?Keinginan bersama kawan setiap masa itu adalah nilai yang positif tetapi jika ia keterlaluan maka patut dihentikan.Kadangkala,korang rasa kawan korang seorang yg baik dan boleh diharap namun perbuatan korang yg ingin "menghimpit'' dia pada setiap masa mungkin boleh membuatkan dia rimas.So,jom baca tips-tips di bawah untuk melatih korang menjadi sahabat yg baik kepada kawan korang..


BERIKAN RUANG
Mungkin betul kawan korang mempunyai personaliti yg baik dan korang selesa berdamping dengannya.Tapi,perlu korang ingat jugak,sikap korang yg ingin berada di sampingnya setiap masa boleh menyebabkan dia tidak selesa.Korang tak boleh anggap hanya diri korang yg ada untuknya.Dia pun ada kawan karib yg lain malah keluarganya juga ada untuk meluangkan masa bersama.


SABAR DAN FIKIR POSITIF
Jika dia mempunyai rakan karib lain dan korang bukan salah seorang daripadanya,ia mungkin menimbulkan kekecewaan pada korang tapi perlu ketahui juga siapa rakan karib dia.Janganlah layan kawan korang sebagai rakan karib kerana dia mungkin sudah mempunyai seorang atau lebih sahabat baik.Mungkin dia akan beranggapan korang ingin mengasingkan dia daripada sahabatnya.


BERBUAT BAIK DENGAN RAKANNYA
Jika berjumpa dengan rakan kepada  kawan korang,berbuat baiklah dengan mereka.Jangan tunjukkan bahawa korang hanya nak berdamping dengan kawan korang ja.Walaupun korang tak suka dengan perangai mereka,apa kata korang cuba untuk jadi mesra kawan dan jangan sesekali mengutuk atau mengumpat merekaa di depan kawan korang.Ini boleh membuatkan dia memikirkan korang seorang yg hanya berharap pada dia dan tidak suka bergaul dengan orang lain.

ELAKKAN DARI MENGHUBUNGINYA SETIAP MASA
Kadangkala,tunggu pula panggilan atau mesej dari dia dan bukannya korang ja dok hubungi dia.Tidak elok jika korang sorang ja yg mulakan semuanya dulu.Kalau betul kawan korang ambil berat dan sayangkan korang,mesti dia akan hubungi korang.

UBAH TABIAT 
Jika dia berasa rimas dengan sikap korang yg suka berharap dan menghimpit dirinya setiap masa,korang perlu ubah tabiat korang dan hadkan komunikasi antara korang dengan dia.Walaupun kelihatan agak sukar,cuba lihat pula reaksi dia.Cuba praktikkan tips-tips ni berkali-kali sehingga korang boleh membuang sikap buruk korang tu..


9 comments:

  1. nice tips . done follow back .

    ReplyDelete
  2. Bersahabat tu mmg bagus.
    Tapi, jangan sampai mengongkong.

    ReplyDelete
  3. Salam Isnin SZ & Thanks for the tips ya..

    ReplyDelete
  4. yang penting sbg kawana jangan tikam belakang..berkawan biar ikhlas tanpa mengharap sesuatu...

    ReplyDelete
  5. TQ for sharing...syaitan selalu aje menguji perhubungan sahabat...sahabat baik terutamanya...

    ReplyDelete
  6. Gud sharing Za :) Tips yang bagus :)

    ReplyDelete
  7. Jujur lah dalam persahabatan ...

    ReplyDelete
  8. setuju.. CT dan kengkawan geng bulat CT dari zaman uni lagi kami rapat tapi ada barrier. kami tak duduk rumah sama-sama kami
    tak adalah berkepit like all the time. bila time yanb sepatutnya berkepit kami sama sama and thats the time yang seronok.. jangan always nak together as kawan kita pun ada life dia.

    ReplyDelete

 
'Copyright 2014 | Blog Siti Zawiah
Designed by BISMI DESIGN ARTZWORK.
Credit watermark by AINA KAMAL.