Petua hilangkan lingkaran gelap bawah mata




Assalamualaikum..Mesti pernah alami lingkaran gelap  bawah mata kan?Tu tandanya mata kita lesu dan memberi kesan kepada penampilan diri sekiranya kita tidak atasi.Mata yg letih akan membuatkan wajah nampak kurang bermaya.Walaupun boleh ditutup dengan mekap,tapi hanya sementara..Jom cuba beberapa petua di bawah untuk merawat masalah ni..


1. Ambil kiub ais dan sapukan keliling mata.Urut lembut selama beberapa minit.Kalau rasa sejuk sangat,berhenti sekejap lepas tu ulang balik.Bertujuan untuk melancarkan peredaran darah dan sekaligus membuatkan mata menjadi lebih segar.



2.Untuk yg tak tahan sejuk,boleh letakkan tuala yg lembap dalam peti sejuk selama 30 hingga 60 minit.Ambik tuala lembap tersebut dan tekapkan pada mata.Buat beberapa kali sampai mata rasa segar.



3.Sediakan 2 hiris timun.Jangan hiris nipis sangat,ambik timun dan tekapkan pada mata selama setengah jam.Kalau nak kesan yg lebih baik,rajin2kanlah ulang buat ni beberapa kali dalam seminggu.



4.Uncang teh pun boleh guna..Ambik uncang teh yg dah digunakan kemudian tampal pada mata.Biar selama setengah jam untuk dapat kesan lebih baik.Ha nak pesan ni,kalau guna uncang teh yg dah dimasukkan gula,tolong bersihkan betul2 uncang sebab takut semut mai hurung pulak masa guna.. :P



5.Dapatkan tidur yg secukupnya.Ni penting..Sekurang2nya 6 atau 7 jam sehari.Kaedah terbaik untuk dapatkan mata lebih segar bugar dan boleh elakkan lingkaran gelap bawah mata.



6.Campurkan perahan timun dan gel daun lidah buaya pastu simpan dalam peti sejuk selama 1 jam.Pastu ambik kapas muka,celupkan ke dalam campuran gel tadi dan terus sapu di bawah mata.Tunggu sampai kering baru dibilas.Ulang dua atau tiga kali seminggu untuk dapat kesan yg lebih baik..


Selamat mencuba.. ! :D


9 comments:

  1. yg penting kena cukup tidur
    cara cara ni buat memg ok tp nk kena rajin :)

    ReplyDelete
  2. tidur , dayah susah betul nak tidur .. Malam pun ambil masa lebih kurang 1 jam jugak la nak lena ..

    ReplyDelete
  3. gitu ya...maksudnya mata lebam ni mata stress lah ya...kena relax sikit.

    ReplyDelete
  4. Kak Nad lah tuuu T_T Kekadang samar samar kekadang aduh obvious gila

    ReplyDelete
  5. thanks sebab kongsi.. memang cik kepeng ada masalah ni pun.. hihi

    ReplyDelete
  6. Tq Ct bg petua ni..kak lya mmg selalu ada masalah ni huhuhu...insyaallah nnt blh cuba

    ReplyDelete

 
'Copyright 2014 | Blog Siti Zawiah
Designed by BISMI DESIGN ARTZWORK.
Credit watermark by AINA KAMAL.