Rokok Kretek Seperti "Gudang Garam" Adalah Tidak Sah?






"Gudang Garam" adalah antara salah satu jenama rokok yang paling popular dikalangan perokok. Namun, adakah mereka tahu jenama rokok ini sebenarnya tidak sah?

Apa yang menyebabkan jenama-jenama rokok kretek ini tidak sah?

1. Mempunyai kandungan tar melebihi 40mg dalam setiap batang rokok. Kandungan ini melebihi kadar maksimum yang disyorkan oleh Kementerian Kesihatan iaitu sebanyak 15mg sebatang.

2. Menteri Dari Kementerian Kesihatan, Datuk Seri Dr. S Subramaniam Berkata Rokok Tidak Sah Juga Mengandungi Kandungan Bahan Kimia Yang Lebih Tinggi Seperti Arsenik Dan Kadmium


3. Selain itu, rokok kretek mengandungi tambahan bahan organik atau herba seperti kayu manis dan bunga cengkih yang boleh menyebabkan kanser, sakit jantung, angin ahmar dan penyakit mati pucuk

4. Sebuah kajian mendapati rokok kretek turut mengandungi najis manusia, bangkai lalat, kulat dan telur serangga yang berupaya merosakkan sistem saraf dalam badan manusia. Lebih teruk, ia boleh menyumbang kepada Nekrosis otak yang kronik.


5. Tiada amaran kesihatan bergambar tertera pada kotak rokok yang sememangnya tidak mematuhi undang-undang Kementerian Kesihatan.



Baca selanjutnya di SINI 

No comments:

Post a Comment

 
'Copyright 2014 | Blog Siti Zawiah
Designed by BISMI DESIGN ARTZWORK.
Credit watermark by AINA KAMAL.