[SAMBUNGAN] Jenis-jenis Demam

Assalamualaikum..Sebelum ni Za dah update tentang jenis2 demam..so,kali ni nak sambung lagi tentang jenis2 demam..jom baca.. :)


5.TIFOID
-Demam yg terjadi kerana jangkitan perut.Jika anda makan makanan atau air yg telah dijangkiti oleh bakteria tifoid,anda akan mengalami demam tinggi yg disertai dengan sakit kepala dan cirit-birit.

6.MENINGITIS
-Adalah jenis radang otak yg mempengaruhi jaringan lunak dari sistem otak dan saraf.Demam ini boleh menyebabkan kerosakan otak dan sering disertai dengan kejang dan sakit kepala.

7.HIV
-Salah satu tanda awal dari jangkitan HIV adalah demam ringan tetapi terus-menerus.Keadaan ini boleh diatasi dengan mengambil ubat walaupun ia akan kembali semula.Jika anda menagalami demam ringan selama lebih seminggu,anda perlu membuat pemeriksaan HIV.Pemeriksaan ini perlu jika anda pernah terlibat dalam pengambilan narkotik dan seks bebas.

8.JANGKITAN SALURAN KENCING
-Kadang-kadang jangkitan pada saluran kencing akan menyebabkan anda mengalami demam.Ia bukan demam tinggi tetapi akan disertai dengan sakit di bahagian bawah perut dan rasa panas ketika membuang air kecil.

No comments:

Post a Comment

 
'Copyright 2014 | Blog Siti Zawiah
Designed by BISMI DESIGN ARTZWORK.
Credit watermark by AINA KAMAL.